بازاریابی کمیابی چیست؟
بازاریابی کمیابی Scarcity marketing یعنی انگیزش مخاطب برای خرید با اشاره به تعداد کم و زمان محدود برای خرید محصول.
در این روش از بازاریابی هدف ایجاد حس ضرورت از طریق یک فراخوان به عمل تهاجمی است.
در واقع در این روش میخواهیم مردم را از این بترسانیم که اگر سریع اقدام نکنند، دیگر قادر به خرید محصول مورد نیاز خود نخواهند بود.
پس زمینه بازاریابی کمیابی
اشاره کردن به اولین نمونه استفاده از استراتژی سخت و دشوار است، اما شرکتهای مختلف برای سالیان متمادی از آن استفاده میکردهاند.
یکی نمونه قدیمی آن شیوه فروش فیلمهای تولیدی توسط کمپانی دیزنی است.
به این شکل که پس از تولید و عرضه، زمان محدودی برای خرید اعلام میشود و پس از آن فیلمها برای چند سال از دسترس خارج شده و برای فروش عرضه نمیشوند.
برند اپل هم نمونهای دیگر از این دست است که بخوبی این استراتژی را درک کرده و از آن استفاده میکند.
مزایای استفاده از بازاریابی کمیابی
اولین مزیت این استراتژی معرفی محصول یا خدمت شما به عنوان یک کالا است.
این کار ارزش درک شده از محصول را افزایش میدهد و ترس از محدودیت در دسترس بودن موجب سرعت بیشتر مردم در خرید میشود.
کمیاب بودن همچنین یک مزیت دیگر هم به شکلی جدید و نو ایجاد میکند.
با ایجاد پیش زمینهای برای دلیل کمیاب بودن محصول، میتوانید جلب توجه و حفظ توجه مخاطب را داشته باشید.
همچنین اگر استراتژی کمیابی محصول بدرستی اجرا شود، در بلند مدت میتواند موجب افزایش حس وفاداری به برند شود.
معایب و اشکالات بازاریابی کمیابی
روشهای مختلفی وجود دارد که بر اساس آنها استراتژی بازاریابی کمیابی ممکن نتیجه عکس به همراه داشته باشد.
در زیر نمونههایی از این موارد را میآورم:
· استفاده از بازاریابی کمیابی در رابطه با محصولاتی با ارزش ادراک شده کم به شدت به اعتبار شما ضربه میزند.
· استفاده از استراتژی بازاریابی کمیابی میتواند توهم حیلهگری را در خریدار ایجاد کند.
· ایجاد حس انحصار میتواند تا حدود زیادی مشتریان بالقوه را از شما دور کند.
همچنین طبیعی است که ترس از محدودیت بسیاری از مشتریان حتمی و فعلی شما را هم از شما دور میکند.
منبع: https://www.ibazaryabi.com