دکتر شهناز نایب زاده

فال حافظ شیرازی
فال حافظ

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندها

پیشینه تحقیق« درس تحقیقات»

۱ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۱۶ ق.ظ

چگونه برای پایان نامم پیشینه تحقیق بنویسم؟

پس از یافتن مقاله بیس (مدل نهایی) و مسئله تحقیق، پژوهشگر باید کار خود را با دو بررسى مهم و کارساز آغاز کند که عبارتند: از مطالعه اکتشافى و بررسى پیشینه یا مرور ادبیات تحقیق.

در مطالعه اکتشافى، هدف به دست آوردن بینش دقیق تر و درکى روشن تر نسبت به مسئله تحقیق و زوایاى آن و نیز شناخت خلأهاى پژوهشى است. این هدف از طریق مطالعه دقیق کتاب ها، مقالات و مصاحبه با کارشناسانى به دست مى آید که اطلاعات جامع و عمیق نسبت به حوزه مورد نظر دارند و مى توانند دیدگاه هاى کلى و جزئى در باره این مسئله و مسائل مشابه را به خوبى جمع بندى و معرفى کنند. محقق در این مطالعه، تا اندازه اى با خلأهاى پژوهشى نیز آشنا مى شود و درمى یابد که تقریبا در کدام حوزه، مسائل حل نشده وجود دارد. همچنین از برخى تحقیقات پیشین نیز آگاه مى شود، اما لزوما با همه تحقیقاتى که قبلاً در این باره یا در باره موضوعات مشابه صورت گرفته اند آشنا نمى شود. ممکن است پژوهش هاى دیگرى نیز صورت گرفته باشند که نتایج آن ها هنوز گزارش نشده باشد. 

بررسى پیشینه تحقیق، مطالعه گذشته آن است و نگاهى است به آنچه دیگران در زمینه این تحقیق یا موضوعات مشابه انجام داده اند. در بررسى پیشینه، محقق مى خواهد بداند دیگران در این باره چه کرده اند، تا کجا پیش رفته اند و چگونه کار کرده اند، تا او نیز کار خود را در راستا و ادامه تلاش هاى پیشین قرار دهد و در ضمن از روش ها و نتایج آن تلاش ها در حل مسئله خود استفاده کند. اگر دیگران مسئله اى را که محقق در صدد حل آن است، پیش از او به بهترین شکل ممکن حل کرده باشند، پرداختن به چنین تحقیقى کار بیهوده و لغوى خواهد بود. اما اگر آن مسئله هنوز حل نشده یا روش قابل قبولى نداشته است، مى تواند براى حل آن با روش مقبول، دست به کار شود.

حال که بررسى پیشینه با چنین هدفى صورت مى گیرد، پژوهشگر باید همه مراکز و منابعى را که احتمال مى دهد گزارشى از تحقیقات گذشته در آن یافت مى شود، جست و جو کند و نباید مانند مطالعه اکتشافى تنها به یک یا دو منبع جامع بسنده نماید.

********************************************************

برای نوشتن پیشینه تحقیق، باید مقالات (فارسی/ انگلیسی) { حداقل 10 فارسی / 10 مقاله انگلیسی} پیرامون موضوع و متغیرهای اصلی مدل نهایی را بیابید.

برای یافتن مقالات فارسی و انگلیسی لینک  را مطالعه کنید.

********************************************************

نایب زاده و همکارانش (1387) در تحقیقی با عنوان «................. » به بررسی ................... پرداخته اند. مدل تحقیق از متغیرهایی چون ......... شکل گرفته است.روش تحقیق ........... ، و با استفاده از ابزار پرسشنامه در بین .....(جامعه آماری)..... به تعداد حجم نمونه ........... مورد بررسی قرار گرفته است. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ...................... بوده که نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد ................. (روابط تایید شده) و (روابط تایید نشده)......  (نایب زاده و همکارانش،1387).

بطور مثال:

کومار و همکارانش در سال (2013) پژوهشی با عنوان « ماهیت و سوابقی از ارزش ویژه برند و ابعاد آن» در جامعه آماری 175 نفر که 12 ماه از خدمات بیمارستان در دو شهر از کشور هند استفاده کرده اند انجام داده اند،اطلاعات به وسیله پرسشنامه جمع آوری شده است و داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری برای تست مورد بررسی قرار گرفت، نتایج حاکی از ان است که تجربه برند یک عامل مهم و موثر بر ارزش ویژه برند بیمارستان است. این مطالعه شواهدی مبنی بر تأثیر مثبت ابعاد تجربه برند (حسی، عاطفی، رفتاری و ذهنی) بر روی پنج بعد ارزش ویژه برند (آگاهی از برند ، تداعی برند ، کیفیت ادراک شده، اعتماد به برند و وفاداری به برند) وجود دارد. این مطالعه همچنین تأثیر ابعاد ارزش ویژه برند بر روی ارتقا ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری را تایید می کند (Kumar et al.,2013).

نکات:

بعداز یافتن مقالات در سطح داخلی و خارجی ، تحقیقات رو به ترتیب سال از قدیم به جدید مرتب کنید.

برای هر متغیر لازم نیست پیشینه بیاورید.

مثلا: به صورت زیر ننویسید

پیشینه برای متغیر وفاداری

1-

2-

و ...

پیشینه برای متغیر رضایت مشتری

پیشینه و تحقیقاتی که جامعه آماری ندارند را نیاورید ممکن است اجزایی نباشند، پس ذکر آنها در پیشینه درست نیست.



۹۳/۰۸/۲۴
شهناز نایب زاده

پیشینه تحقیق