دکتر شهناز نایب زاده

فال حافظ شیرازی
فال حافظ

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندها

ترند های جدید بازاریابی

۱ تیر ۱۴۰۰، ۰۱:۱۳ ب.ظ

                                          

1- خداحافظ B2B و B2C ؛ سلام بر H2H 

برند های ریسک پذیر و جسور دست از رویکرد هایی که به تقسیم مخاطبان می پردازند مثل رویکرد صنعتی B2B ( بنگاه به بنگاه ) و رویکرد مصرفی B2C ( بنگاه به مصرف کننده ) برداشته و در عوض به سراغ اتخاذ رویکرد H2H یا انسان به انسان رفته اند . برند ها به منظور ایجاد خلاقانه روابطی معنادار با مخاطبان خود می بایست تجربه ای برای مشتریانشان بسازند که موجب ایجاد ارتباطی احساسی و عمیق میان برند و مخاطبان آن شده و احساس برند شیفتگی را زنده می کنند . و در نهایت درصدد ایجاد ارتباطی برمی آیند که شخصی بوده ، بر پایه تعامل و گفتمان ، و همچنین همدلانه ، الهام بخش ، شادی آور و داستان محور هستند . 

کاتلر اشاره می کند که در 60 سال گذشته ، بازاریابی از محصول محوری ( نسل اول بازاریابی ) به مشتری مداری ( نسل دوم بازاریابی ) تغییر پیدا کرده و امروزه شاهد آن هستیم که بار دیگر در پاسخ به تغییرات محیط در حال تحول است . ما شاهد گسترش تمرکز شرکت ها از محصول به مشتری و از مشتری به مسائل انسانی هستیم . نسل سوم بازاریابی ، مرحله ای است که شرکت ها از مرحله مشتری مداری به انسان محوری رسیده اند . چندسال پیش پروفسور مایکل سولومون نویسنده کتاب رفتار مصرف کننده نیز از ظهور چنین روندی در بازاریابی خبر داده بود . اکنون با گسترش شبکه های اجتماعی این روند با سرعت بیشتری در حال گسترش است . 

بازاریابی H2H تاکید دارد که زمانی که مشغول بازاریابی هستید ، برخلاف ذات انسان رفتار نکنید و برعکس ، به گونه ای رفتار کنید که مطمئن باشید فعالیت های شما اثربخش تر از گذشته است . تجربه ی مشتری زمانی تاثیرگذار محسوب می شود که انسانیت به صحنه ی کار و کسب کشیده شده باشد . 

 

2- جامعه ی برندی و مشتریان اجتماعی 

واژه (( جامعه برندی )) اصطلاحی است که محققین علوم اجتماعی به گروهی از مشتریان اطلاق کرده اند که همفکر بوده و با یک نام تجاری مشترک شناخته می شوند . بنابراین بخشی از وظیفه یک بازاریاب سوق دادن مصرف کننده از پیرامون به مرکز جامعه برندی ( در جهت افزایش وفاداری و درآمد حاصل از هر مشتری ) و همچنین جذب مشتریان جدید می باشد .

از اینکه باب گفتگو با مشتری را باز کرده و به او احساس شنیده شدن بدهید و انها را تشویق کنید فعالانه پیام برندتان را از طرف شما به گوش دیگران برسانند نهراسید . برند های هوشمند از طریق محتوای تولید شده توسط کاربر و کمپین های جمع سپاری ( CROWDSOURCING CAMPAIGNS ) ، از قدرت جمعی مخاطبان خود بهره می گیرند . این تلاشها موجب جلب مشارکت مخاطبان شده و این فرصت را به ایشان می دهد تا سهمی معنادار در توسعه و موفقیت برند ایفا کنند . حتی ممکن است به پیدایش ایده های تحول افرینی بیانجامد که برند را در مسیر تازه ای وارد کند . 

امروزه ما از عصر اقتصاد اطلاعاتی که شرکتها نگاهی از بالا به پایین به مشتریان داشتند گذشته ایم و وارد دورانی شده ایم که به جهت گسترش فضای مجازی به مشتریان ، واژه ی مشتری اجتماعی را اطلاق می کنیم که روی علائق هم در زمانی بسیار اندک تاثیر می گذارند و دانایی و تجاربشان را با هم سهیم می شوند . در چنین شرایطی ، یک سازمان نمی تواند در مقابل نظرات کاربران بایستند و یا جلوی بیان نظراتشان را بگیرد چون بالاخره راهی برای بیان نظر پیدا می شود . بنابراین اگر مشتری ما به انتقاد از ما می پردازد ، به سرعت پاسخگوی انتقادات او باشیم و تعهد کنیم که در صدد رفع آنها برآییم و بعد به قولی که داده ایم وفادار بمانیم و نتایج تغییرات را به اطلاع کاربران برسانیم . 

 

3- فناوری هدفمند 

پیشرفت در فناوری و به ویژه در حوزه علوم و صنایع رایانه ای ، و همچنین مخابرات و فناوری اطلاعات تاثیری شگرف در فرایند جذب و تعامل با مشتریان ایجاد کرده است . رونق فناوری موجب تقویت دسترسی به مشتریان برای توسعه و توزیع بهتر و موثر تر محصولات مورد نیاز آنها ، و ارائه خدمات دیداری و ارتباط با مشتریان در گروه های بزرگ یا یک به یک شده است . فناوری در چنین شرایطی با رشدی سرسام آور به پیشرفت خود ادامه می دهد و هر هفته و بلکه هر روز شاهد معرفی فناوری جدیدی به بازار هستیم . 

استراتژی های آینده گرایانه بازاریابی به مخاطبان خود انگیزه ، انرژی و احساس مرتبط بودن می بخشند . به کارگیری و افزودن فناوری های هدفمند و عناصر تعاملی راهگشای مدیران در این زمینه حواهد بود . ظرف سال پیش رو ، برند ها در راستای پشتیبانی از داستان برند خود باید رویکردی اندیشیده و پیچیده تری در قبال استفاده ی یکپارچه از فناوری اتخاذ کنند . از فناوری تنها با هدف استفاده از فناوری استفاده نکنید ؛ تاکتیک هایی را انتخاب کنید که از حیث استراتژیک بیشترین معناداری و ارتباط را با پیام و مخاطب شما داشته باشند .

 

منبع : marktingschool.ir 

۰۰/۰۴/۲۷
شهناز نایب زاده