دکتر شهناز نایب زاده

فال حافظ شیرازی
فال حافظ

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندها

فکر می‌کنید چقدر نام‌های برندهایی مثل زارا، منگو یا بلانکو در موفقیت‌های آنها دردنیای تجارت تاثیر گذار است؟ نام‌های کوتاه، دو بخشی و ریتمیک که معنایی منفی را به ذهن متبادر نمی‌کنند. جالب است بدانید که هیچ یک از این نام‌ها، توسط یک تیم بزرگ مارکتینگ هم انتخاب نشده اند و کاملا برعکس، نام این سه برند، برطبق میل شخصی بانیان آنها برگزیده شده و مثلا برند بلانکو، درحقیقت از نام خانوادگی مالک این شرکت گرفته شده است.

رومشیسکی، استاد مارکتینگ در مدرسه تجارت IE می‌گوید:« نام برند، تضمینی برای موفقیتش نیست.» هیچ قانون و قاعده مشخصی برای انتخاب نام خاصی برای برندها وجود ندارد ولی هر اسمی باید معنایی جهانی داشته باشد؛ کوتاه باشد و تلفظش کار ساده ای باشد و نباید یادآور مسائلی منفی باشد. او ادامه داد:«بعضی وقت‌ها تجارت‌ها به خاطر نامی که برند یدک می‌کشد، شکست می‌خورند؛ چرا که نام انتخاب شده، کاملا منفی است. از سوی دیگر این هم درست است که نام‌گذاری مناسب، می‌تواند به موفقیت برند کمک کند.» در اسپانیا بین ۳۰ ۵۰% از مارک‌ها، نامشان را از نام صاحب آن کمپانی یا بنیان گذارشان گرفته اند.

زارا

انتخاب نام «زارا» ایده امانسیو اورتگا بود. بنیان گذار کمپانی ایندیتکس از فیلم زوربای یونانی ( فیلم مایکل کاکویانیس که در آن آنتونی کوئین و ایرنه پاپاس نقش آفرینی می‌کردند) خوشش می‌آمد. در سال ۱۹۷۵، زوربا نام کافه‌ای در منطقه لاکرونیای اسپانیا بود و این نام ثبت شده بود.از همین رو اورتگا تصمیم گرفت تا نامی شبیه به زوربا را برای تجارتش انتخاب کند و نام «زارا» را برگزید که حالا در ۸۴ کشور دنیا بیش از ۱۶۶۰ مغازه با این نام شعبه دارد.

منگو

ایساک آندیچ در طول سفری که به فلیپین داشت، میوه ای ناشناس، خوشمزه و هیجان انگیز را امتحان کرد که در آن موقع هنوز به اروپا نیامده بود. او همان زمان شیفته این میوه و نامش شد ودر سال ۱۹۸۴ و هنگامی که با برادرش نامن مغازه ای را در بارسلونا تاسیس کرد، نام منگو را برای برند لباس‌هایش برگزید. نامی که می‌توان در همه زبانها مورد استفاده قرارداد و نیازی به ترجمه نداشت.

بلانکو

نام برند بلانکو، از نام خانوادگی بانی این برند، برناردو بلانکو سولانا که در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۲ درگذشت گرفته شده و حالا این برند شعبه های مختلفی در آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین دارد.

اچ اند ام

اچ اند ام در سال ۱۹۴۷ در سوئد ایجاد شد و در ابتدا هنس نام داشت که در زبان سوئدی به معنای «برای او (مونث)» است. چند سال بعد، این شرکت مغازه ای را که نامش مائوتریس ویفورس بود را خریداری کرد ودر این مغازه لباس‌های مردانه فروخته می‌شد و از همان زمان، این برند به نام هنس و مائوتریس H&M تغییر نام داد.

منبع: http://www.benita.ir

۹۵/۰۷/۳۰
شهناز نایب زاده