دکتر شهناز نایب زاده

فال حافظ شیرازی
فال حافظ

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندها

برازنده ی مرد زندگی یا ….؟

۱ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۴۹ ق.ظ

برازنده ی مرد زندگی یا ….؟ / نقدی بر استراتژی توسعه محصول گراد

استراتژی توسعه محصول، استراتژی متداولی است که توسط اکثر کسب و کارهای ایرانی برای افزایش فروش انتخاب می شود. البته گاهی اوقات، توسعه سبد کالایی منجر به تغییر دسته بندی محصول(product categories) می شود. اتفاقی که به تازگی برای مجموعه خوش نام گراد در حال رخ دادن است.

 اضافه شدن البسه زنانه به سبد کالایی چهار شعبه (نارمک،مشهد،اسلامشهر،نور) از شعبات گراد، مثال بارز تغییر این دسته بندی می باشد. از منظر دیگر، این اقدام منجربه مخدوش شدن تصویر ذهنی مخاطبان گراد (آقایان) نسبت به ماهیت برند گراد می شود.


      

پس از گسترش البسه زنانه به تمام شعبات، جایگاه گراد به عنوان تولیدکننده و عرضه کننده البسه ی مردانه(به خصوص کت و شلوار)، در بازار هدف فعلی تغییر کرده و در ذهن آقایان، گراد دیگر عرضه کننده ی تخصصی مردانه نخواهد بود و شعار "برازنده ی مرد ایرانی"، دچار نوعی پارادوکس می شود. مخاطب قرار است در شعبات گراد با چه چیزی مواجه شود و برای خرید کدام دسته محصول می تواند روی گراد حساب کند؟

آنچه پیشنهاد می شود :

در گام اول تعیین دقیق بازار هدف است .

و در گام دوم نیز Positioning  جایگاه یابی 

گراد میتواند پوزیشن خود را با تمرکز بر دسته ی خاصی از لباس مردانه تعیین کند. (مثال: تولیدکننده ی کت و شلوار سازمانی)، اتفاقی که هنوز برای رقبای گراد نیز (مانند هاکوپیان، ایکات ، ال سی من، …) رخ نداده است.

البته توسعه محصول در عملکرد رقبا نیز به اشتباه اتفاق افتاده است که به میزان اشتباه گراد و ماکسیم، استراتژیک و بنیادی نیست بطور مثال (اضافه شدن شلوار جین به سبد کالایی ایکات).

توسعه اشتباه محصول، اشتباه مصطلحی است که بسیاری از کسب و کارها با ایجاد "عدم تمرکز" و حرکت به نقطه مقابل تمرکز یعنی Line Extention ، در ساختار بازاریابی خود از ترس مرگ فروش، خودکشی می کنند.

عرضه ی محصول در دسته بندی محصولات زنانه منوط به استفاده از نام (Brand Name) دیگر و استراتژی های فروش مختص خود است.

تولید و عرضه ی البسه زنانه به عنوان تصمیمی برای ایجاد یک کسب و کار جدید (با فرض تحلیل دقیق بازار و رعایت اصول برندسازی ) ، قابل دفاع است، اما نه با نام گراد !

عدم تمرکز و عدم ایجاد جایگاه مناسب در بازار البسه ی مردانه، در بلند مدت نه تنها شرایط فروش را بهبود نخواهد بخشید، بلکه آسیب جدی را متوجه هویت برند خواهد کرد.

نویسنده: علیرضا جعفری 

کارشناس ارشد مارکتینگ و برندینگ

منبع: http://brandabout.ir

۹۶/۰۱/۰۲
شهناز نایب زاده