دکتر شهناز نایب زاده

فال حافظ شیرازی
فال حافظ

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندها

چه جوری بیان مساله بنویسم؟

۱ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۵۸ ب.ظ

نوشتن بیان مسأله

بیان مسئله، ظریف‌ ترین، حساس‌ترین و شاید بتوان گفت که مشکل‌ترین بخش از فرآیند پژوهش است. در بیان مسئله هدف و مشکل اصلی پژوهش بیان می شود ؛ یعنی چه چیزی می‌خواهیم بگوییم یا در تحقیق خود بدنبال چه چیزی هستیم. وقتی بر مسئله پژوهش اشراف داشته باشید و بتوانید آن را به خوبی تحلیل کنید، به یقین در انجام کار خود توفیق بیشتری خواهید داشت.

عدم دقت در روشن‌سازی کامل مسئله پژوهش ، این احتمال را به وجود می آورد که تلاش شما، در مسیر انحرافی بیفتد؛ مثل این که به جای بررسی «علت ها»، به شناسایی «عوامل» بپردازید؛ بی آن که به تفاوت بسیار حساس بین این دو هدف، توجه کنید و یا به جای«انگیزش»، «علاقه‌مندی» را که می تواند با آن متفاوت باشد، مورد مطالعه قرار دهید.

بیان مسئله پژوهش شامل: تعریف مختصر از موضوع مورد بحث تحقیق و بیان وسعت ،شدت و بار مسئله تحقیق (می بایستی مستندسازی شود یعنی مطالب با ذکر منابع ذکر شود )، ذکر نیازهای مرتبط با مسئله و ابعاد مسئله ­آمیز آن پردازد.

در بیان مساله می بایست براساس مستندات و دلایل نشان دهیم که مساله ای وجود دارد. باید توجه شود که برای حل یک مساله، ابتدا باید ابعاد شرایط دقیق آن روشن شود. (میرزایی،1392، 148-147). 

بیان مسئله باید کوتاه و مختصر و کامل باشد ، با عنوان تطبیق داشته باشد ، از ارائه جدول و نمودار خودداری شود ، بیان احساسات ، مطالب بدیهی، کلی­ گویی و تکرار مطلب و همچنین مقدمه چینی برای بیان مسئله لازم نیست و مطالب همراه با منابع ذکر شود.

از مقالات فارسی و انگلیسی که پیرامون موضوع و متغیرهای خود یافته اید برای نوشتن مطالب بیان مساله استفاده کنید. رفرنس دهی مقالات فارسی و انگلیسی طبق راهنمای نگارش پایان نامه 

مقالات فارسی ( نام خانوادگی نویسنده اول و همکارانش، سال، صفحه)

مقالات انگلیسی 


۹۳/۰۸/۲۶
شهناز نایب زاده

بیان مساله