دکتر شهناز نایب زاده

فال حافظ شیرازی
فال حافظ

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندها

کتاب "برند خودت باش"

۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۵ ب.ظ

گفتگو با خانم مریم شیران درباره کتابی که “برای همه است” به ویژه اهالی کسب و کار، کارآفرین ها و هنرمندان 


بحث برند فردی و یا پرسونال برندینگ با نگاهی علمی تو ایران عمر زیادی ندارد بحث امروزمون در مورد کتاب برند خودت باشاست به همین منظور با سرکار خانم مریم شیران مدیر توسعه بازار انتشارات سیته (ناشر کتاب “برند خودت باش”) به گفتگو نشستیم و حاصل شد این سوال و جواب هایی که می بینید.

کافه بازاریابی: ابتدا تشکر می کنم از این که فرصت این گفتگو را فراهم کردید. بد نیست برای شروع یه شناسنامه ای از کتاب رو ابتدا بررسی کنیم؟ انتخاب و ترجمه کتاب کی شروع شد و کی روانه بازار شد؟ اطلاعات مختصری هم از مترجم محترم کتاب جناب سامان شاهین پور به نظرم برای خوانندگان مفید خواهد بود.

خانم مریم شیران: کتاب برند خودت باش در اسفند ماه سال ۱۳۹۴ به بازار آمد که مترجم این کتاب آقای سامان شاهین پورهستند. پیش از این، کتابهای هنرمندانه بقاپید و جسور باش ارائه کن توسط ایشان ترجمه شده و همچنین آخرین کتاب منتشر شده توسط انتشارات سیته بنام نبرد در اتاق فرمان  با همکاری خانم آتنا مقدم و آقای شاهین پور ترجمه شده است. ضمن اینکه در ارتباط با پرسونال برند باید بگم  بپیشینه‌ی برندهای شخصی در کشور ما نیز سابقه‌ای درخشان و بی‌نظیر دارد. و به عبارتی می‌‌توان گفت که برندهای شخصی ایرانی بسیاری هستند که در طول زمان و با قدمت، پایداری، شفافیت، سلامت و صداقت خود توانسته‌اند نام‌های ماندگار ایجاد کنند.

مثال خاصی هم می توانید برای خوانندگان ما بزنید؟

می‌توان برندهای تواضع، زمردیان، مظفریان، جواهری، گوهربین، فرش عظیم‌زاده، چلوکباب نایب و در جایگاه نام‌های صنعتی ارج و آزمایش و موارد بسیار دیگری را نام برد.

نمونه های قدرتمندی رو مثال زدید. اما بریم سراغ کتاب. چه ویژگی هایی تو این کتاب وجود داره که انتشارات سیته رو مجاب کرده تا اون رو در سبد نشر خودش قرار بده؟ چون ما کتاب در حوزه برندسازی و پرسونال برند باز هم داریم. از طرفی شما برای این کتاب تبلیغات محیطی در شهر تهران هم انجام دادید این یعنی این کتاب جایگاه ویژه ای نزد ناشر داره. دلایل انتخاب این کتاب برای نشر چی بوده؟

کتاب «برند خودت باش» گام به گام فرآیند ساخت یک برند فردی کارآمد را توضیح می‌دهد با توجه به اینکه انتخاب و چاپ این کتاب می‌تواند راهنمای مناسبی برای کارآفرینان ایرانی باشد که بر روی برندهای فردی خودشان تمرکز کرده‌اند، و هم برای کسانی کارساز شود که به منظور ایجاد یک برند شخصی، مستقل و توانمند و نه به قصد کارآفرینی اقدام می‌کنند از دلایل انتخاب این کتاب بود ضمن این که عملیاتی بودن ، آن را از سایر کتابهای این حوزه مجزا می کند.در ارتباط با شیوه تبلیغات این کتاب می توان گفت که انتشارات سیته که نخستین ناشر کتابهای تخصصی بازاریابی و تبلیغات است  به منظور گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی تصمیم گرفته کتابهای خود را به صورت محیطی در سطح شهر بروی بیلبوردها به نمایش بگذارد.

 

یکی از انتقاداتی که عموما به کتابهای حوزه برند می شود این است که بیشتر قالب نگرشی دارند تا عملیاتی. شاید در همین بازار ترجمه هم شما کمتر کتابی را پیدا کنید که با آن بتوانید فرایند برندسازی را برای یک شرکت انجام دهید. ادعای این کتاب به طور مشخص چیه؟ آیا مثل خیلی از کتابها قراره فقط به شکل انگیزشی عمل کنه یا اینکه می تواند دست مخاطب را بگیرد و پله پله با او یک مسیر را طی کند و به نتیجه برساند؟ در واقع آیا این کتاب جز کتابهای عملیاتی حوزه برند جا می گیره؟

همانطور که گفته شد یکی از دلایل انتخاب این کتاب عملیاتی بودن آن است. یعنی از قالب تئوری صرف بیرون آمده و با ارائه‌ی دستور کارهای کوتاه مدت و بلند مدت، خواننده را گام به گام در مسیر ساختن برند فردی یاری می کند. همین ویژگی این کتاب بوده که آن را تبدیل به سومین کتاب پرفروش ژاپن کرده است. از دیگر بخش های جذاب این کتاب ارائه ی داستان برندهای فردی موفق است که داستان رشد و موفقیت این افراد را تشریح و خواننده ی مشتاق را تهییج می کند. همه ی این ها کتاب برند خودت باش را تبدیل به یک ورکشاپ مکتوب کرده است.


در مورد پیش زمینه چه نگاهی دارید؟ آیا این کتاب جز کتاب هایی طبقه بندی می شود که برای خواندنش باید پیش زمینه داشت و یا بازار هدف بزرگ تری دارد و هرکسی با دانش عمومی حوزه برند و بازاریابی می تواند از آن استفاده کند؟

این کتاب آن قدر عملیاتی و ساده‌فهم است که برای درکش نیازی به دانشی غنی از مفاهیم حوزه‌ی برندسازی نیست. به نظرم بد نیست به تعریفی اشاره کنیم که نویسنده از مخاطب این کتاب ارائه کرده است: این کتاب در حالت ایده‌آل برای هر شخصی است که یک کسب و کار حرفه ای را اداره می کند، اما در حقیقت برای هر کسی است که یک کسب و کار شخصی دارد و اسمش روی کارتی حک شده.از دیگر خصوصیات این کتاب این است که تنها به برندینگ فردی نمی پردازد بلکه نگاهی نیز به برندینگ کسب و کار دارد و همین سبب می شود که یک سری از تعاریف پایه نیز در کتاب مطرح شود و درکش برای خواننده‌هایی که کمتر با دنیای برندینگ آشنایی دارند نیز راحت باشد.

 

هر کتابی با تاکید بر گروههای خاص نوشته و توسط ناشر ترجمه می شود. گروه های که گاه از وجود و حساسیت کتاب مطلع نمی شوند. اگر قرار باشد ۳ گروه رو به خواندن این کتاب دعوت کنید از بین تنوع زیاد مخاطبان اون سه گروه اصلی چه کسانی هستند؟ آیا سیاستمداران هم تو این سه گروه شما جا دارند؟

بر اساس آن چه این کتاب ارائه می­ دهد، شاید بتوان اهالی کسب و کار، کارآفرین ها و هنرمندان را از مخاطبان اصلی این کتاب به شمار آورد و در ارتباط با سیاست و کسب و کار که وجوه مشترک بسیاری دارند می توان کتاب بازی بازاریابی سیاسی انتشارات سیته که کتاب مناسب و مفیدی در این حوزه می باشد را پیشنهاد کرد.

اگر احساس می کنید که نکته ای در مورد این کتاب از دید ناشر وجود داره که مخاطبان باید بدونند در خدمت شما هستیم.

مطالعه ی این کتاب را به همه ­ی علاقمندان این حوزه و همچنین کسانی که قصد دارند در این مسیر قدمی بردارند توصیه می کنم

منبع: http://kafemarketing.com

۹۵/۰۷/۱۳
شهناز نایب زاده